مد

آیا استفاده از محصولات حجاب رنگی مشوق حجاب برای جوانان است یا تبرج ؟

.آیا استفاده از محصولات حجاب رنگی مشوق حجاب برای جوانان است یا تبرج ؟تبرج چیست و چه مصادیقی دارد؟ چگونه میتوان جوان ها را به حجاب علاقمند کرد؟
در این مقاله قصد داریم با هم به پاسخ این سوال برسیم.

تبرج چیست؟

«تَبَرَّج» به معناى خودنمایى و آشکار ساختن زینت در برابر مردم است، و از مادّه «برج» گرفته شده که در برابر دیدگان همه ظاهر است.در قرن کریم در آیه 33 سوره مبارکه احزاب چنین می‌خوانیم:وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی یعنی: و در خانه‌هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیّتِ قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید .

اما مگر تبرج در جاهلیت به چه صورت بوده است که خداوند آن را برای زنان مسلمان و زنانی که به دین او منسوبند نمی‌پسندد؟

در پاسخ به این سۆال باید گفت:
وقتی به کتاب‌هایی که پیرامون این موضوعات نوشته شده و عادات جاهلی اعراب را چه در مردان و چه در زنان بررسی کرده‌اند مراجعه می‌کنیم در می‌یابیم که زنان عرب پیش از اسلام در شبه جزیره عربستان معمولاً پیراهن‌هایی می‌پوشیدند که به طور کامل سینه و گردن آنان را نمی‌پوشاند . و از سویی هم، روسری‌های خود را از پشت سر و گوش آویزان می‌کردند به گونه‌ای که گوش و گردن و بخشی از سینه آنان پیدا بود. گاه خلخال‌هایی به پا می‌کردند که در هنگام راه رفتن صدا می‌کرد و مردان بیگانه را متوجه عبور نان می‌نمود و … .(نقل مستقیم از وبسایت پرسمان)
قرآن از زنان مۆمن می‌خواهد که عادات جاهلی را کنار بگذارند و خویشتن را به سنت‌های دینی آراسته کنند. و چنان در جامعه رفت و آمد کنند که چشم نامحرمان را به سوی خود جلب ننمایند.(نقل مستقیم از وبسایت پرسمان)

تا اینجا درمیابیم هدف از نهی تبرج، رعایت حجاب کامل بدن پوششد آن در برابر نامحرم است. همچنین استفاده از زیور آلات که جلب توجه میکنند جایز نیست.

اما چه حجابی بر زنان مسلمان واجب است؟

بانوان باید در مقابل نامحرم سراسر بدن حتی موهای خود را بپوشانند، اما پوشش گردی صورت و دست ها تا مچ لازم نیست. و استفاده از نقاب و روبند واجب نیست، و اگر کسی بیشتر از حد معمول خود را بپوشاند، اشکال ندارد.[1]

بنابراین حجاب واجب برای زنان آنگونه که در قرآن به آن امر کرده ،پوشش کل بدن به جز گردی و صورت و دست هاست. همچنین زن ها نباید از زیور آلات یا هچنین لباس هایی استفاده کنند که باعث جلب توجه و خودنمایی شود.

حال به فتفای فقها مراجعه میکنیم تا ببینیم در خصوص رنگ لباس های زنان مومن چه نظری دارند:

در وبسایت آیت الله خامنه ای در این خصوص پرسش و پاسخی یافتیم که با هم میخوانیم :

“آیا استفاده‌ی نوع خاصی از حجاب با رنگ‌های متنوع جهت جذب دیگران به مقوله‌ی حجاب جایز است؟

استفاده از رنگ‌های متنوع اگر به‌گونه‌ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم کند به‌طوری‌ که خانم انگشت‌نما شود جایز نیست. درست است که برخی قصد خیر دارند و می‌خواهند حجاب تمیز و شیک داشته باشند و مرتب باشند و با این کار دیگران را جذب کنند تا حجاب ترویج پیدا کند . اما باید به این نکته توجه داشته باشند طوری نشود که در نگاه دیگران حتی بین خانم‌ها انگشت‌نما شوند؛ یا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در این دو صورت جایز نیست. اما اگر این‌گونه نیست و حجابشان عادی است و دیگران هم جذب این حجاب می‌شوند، قطعاً اشکالی ندارد.”

نتیجه آنکه…

آنچه از این سخنان درمیابیم آن است که عرف جامعه (کل جامعه یا جامعه کوچکی که در قرار داریم)در تعیین رنگ مناسب برای پوشش زنان مومن تاثیر گذار است . برای مثال مهدهای کودک را دز نظر بگیرید که فضایی شاد و رنگارنگ دارند. استفاده از محصولات حجاب با رنگ های تند و شاد در این فضا جلب توجه نمیکند .بخصوص اگر که تمام همکاران سعی پوششی شاد و مناسب روحیه کودکان داشته باشند . همانطور که در صدا و سیما شاهد استفاده مجری های خانم برنامه های کودک از رنگ های شاد هستیم.

بنابراین هر فرد میتواند عرف جامعه که در آن قرار دارد را درنظر بگیرد و مناسب یا نامناسب بودن حجاب را دریابیم.  با رعایت کامل حجاب که همان پوشش بدن به جز صورت و دسن ها است از محصولات شیک و رنگی استفاده کنیم. با اینکار نه تنها از تبرج به دور بوده ایم بلکه باعث تشویق دختران جوان به حجاب میشویم.حجاب و شیک پوشی هیچ گونه منافاتی با یکدیگر ندارند.اگر برای پوشش دست ها و سر خود به دنبال محصولاتی هستید که استفاده از مانتوهای استین کوتاه و یقه بازار را برای شما تسهیک کنید فروشگاه رازگالری را پیشنهاد میکنیم.

 

 

[1]. ر.ک: نمایه های «حجاب در اسلام»، سؤال 431؛ «محدودۀ حجاب زن»، سؤال 495؛ «قانون حجاب و دلایل اجبار در اجرای آن»، 1174؛ « رفتار پیامبر (ص) با زنان یهود و نصاری در رعایت کامل حجاب»، سؤال 12511.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *