مد

آیا پوشش زنان مسلمان طبق مد روز پیشرفت کرده است؟

آیا پوشش زنان مسلمان طبق مد روز پیشرفت کرده است؟

مد اسلامی به عنوان پدیده ای که مستلزم پوشش کامل است در دنیا شناخته میشود.. مد اسلامی به عنوان پدیده ای خاص در دهه 1980 به صنعت مد پا گذاشت. این روز ها کشور های عربی علی الخصوص امارات (دوبی) در این زمینه پیشرفت چشم گیری کرده اند. هرچند در گذشته شاهد رنج های زنان با حجاب در زمینه های مختلف بوده ایم اما امروزه مد اسلامی در حال یافتن جایگاه خود در دنیای مد و پوشاک است.امروزه برند های مطرحی  اقدام به تولید پوشش سر (سربند ) و عبا کرده اند.

مد اسلامی غربی

در گذشته مسلمان به خاطر حجاب خودبا خشونتمواجه میشدند و از حقوق اولیه خود محروم میگشتند. برای مثال در سال ۲۰۰۸ فروشگاه زنجیره‌ای ابرکرومبی‌اندفچ درخواست شغلی یک زن باحجاب را رد کرده بود؛ چون با «سیاست ظاهر» آن‌ها مطابقت نداشت. البته این یک مثال بارز بود و رنج های زنان با حجاب به همینجا خلاصه نمیشود. زنان مسلمان در کشور های غربی مانند آمریکا و فرانسه بارها با اذیت و خشونت تهدید شدند. حجاب طی سالیان دراز برای زنان مسلمان ، هم نمادی از سبک و ابراز وجود شخصی و هم نماد تعهد دینی بوده است. اما با تلفیق مد غربی و حجاب اسلامی شمار زنانی که از مد اسلامی پیروی میکنند بیشتر شده است.

خانۀ مد ایتالیایی «دولچه‌اندگابانا» در ستا 2016 سِری جدیدی از روسری و عبا را با زیبایی‌شناسی مشهور، شاد و اغراق‌آمیز خود روانه بازار کرده است. این تولیدات  فقط در خاورمیانه،لندن و پاریس به فروش می‌رسد. این مجموعه دارای توردوزی سیاه بوده و همراه با عینک آفتابی بزرگ، انگشتر درشت، کفش پاشنه‌بلندِ سوزنی و کیف‌دستی بزرگ ارائه می‌شود.ابدین ترتیب مدپرستان مسلمان و غیر مسلمان همگی به از این کالکشن استقبال کنند. و این یک موفقیت برای پوشش اسلامی و مد حجاب محسوب میشود.چرا که با تلفیق مد غربی وپوشش اسلامی باعث تشویق زنان غیر مسلمان به استفاده از آن میشود.

 

مد اسلامی در ایران

خوشبختانه در ایران جشنواره بین المللی مد و لباس فجر که بزرگ‌ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس کشور است، از سال 1385 اجرامیشود که از اهداف اصلی آن میتوان به فرهنگسازی در جامعه با طراحی و ارائه پوشش عفیفانه اصیل، شکیل، زیبا و کاربردی و منطبق
با موازین ایرانی-اسالمی برای همه بانوان بخصوص برای جوانان اشاره کرد که به جذب آنها برای انتخاب پوشش مناسب و درخور در جامعه
منجر شود. 

در سال های اخیر برند هایی مانند نورا و حریران به طور تخصصی به طراحی و تولید لباس های پوشیده برای بانوان اقدام کرده اند.موفقیت و آوازه ی برند نورا بعنوان تولیزکننده ی عبا، مانتو وپالتو پوشیده نتنها در سطح کهکشور بلکه در سطوح جانی نیز پیچیده است.

نوآوری در حجاب

در سال های اخیر با گسترش فعالیت در زمینه ی تولید پوشاک مطابق با مد اسلامی همچنان شاهد تولید گسترده ی لباس های خارج از چهارچوب های اسلامی بوده ایم.در این بین برند هایی با خلاقیت و نوآوری شکاف موجود را پرکرده اند

.

 برند هایی که با سلیقه و ذوق هنری مشغول به تولید اکسسوری های حجاب بانوان  هستند. رازگالری با شعار راز شیک پوشی نزدیک به 5 سال است که بطور تخصصی اکسسوری حجاب مانند آستین (ساقدست) ،یقه ی حجاب ، روسری و هدشال و…. طراحی و تولید میکند.وجود چنین برند هایی از آن جهت ضروری و ارزشند است که رعایت حجاب بری همگان را آسان و قابل دسترس تر میکند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *